15 minut do szczęścia

Richard Nicholls

Richard Nicholls jest twórcą najlepszego brytyjskiego podcastu poświęconego zdrowiu psychicznemu. W swojej książce „15 minut do szczęścia” proponuje proste codzienne ćwiczenia, które pomogą Ci być jak najlepszym sobą…

Poniżej propozycje 3 ćwiczeń dla Ciebie:

Ćwiczenie: Co lubisz robić?

Pora chwycić za papier i długopis, usiąść gdzieś i sporządzić listę rzeczy, którymi naprawdę lubisz się zajmować.

  • Zadaj sobie pytanie, jakie czynności sprawiają Ci najwięcej przyjemności.
  • Spisz ich jak najwięcej, bez względu na to, jak proste czy bezcelowe Ci się wydają.
  • Zaplanuj, kiedy się nimi zajmiesz.
  • Zanotuj to w kalendarzu, żeby pamiętać jakie to ważne.
  •  Bądź realistą. Zaplanuj kroki, które doprowadzą Cię do wykonywania ulubionych aktywności.

Ćwiczenie: Wskazówka dotycząca poczucia własnej wartości

  • Sporządź listę swoich mocnych stron i słabych stron (obszarów do rozwoju).
  • Podziel kartkę na pół i na górze jednej połówki napisz „mocne strony”.
  • Na drugiej połówce napisz „słabe strony”.
  • Wypisz swoje mocne strony w jednej kolumnie, a słabe w drugiej.
  • Nie ma znaczenia, jakimi drobnostkami wydadzą Ci się Twoje mocne strony; przecież osoba o niskim poczuciu własnej wartości będzie skupiała się na najbardziej błahych słabościach, więc potraktuj tak samo zalety.
  • Jeżeli potrzebujesz pomocy w przypadku mocnych stron, zacznij zdanie od słów: „Byłam z siebie dumna, gdy…”. Zobacz, co przyjdzie Ci do głowy, i nie ma znaczenia jak mało istotna będzie ta myśl, po prostu dokończ zdanie.

Ćwiczenie: Oczekiwania vs. rzeczywistość

  • Weź długopis, kartkę i usiądź na 15 minut.
  • Zastanów się nad wymaganiami, które sobie postawiłaś w konkretnym obszarze życia: czy to w związku, pracy, przyjaźni czy jako rodzic.
  • Wybierz jeden obszar do przepracowania i sporządź listę oczekiwań. Może chcesz być szefową, która zostawia zawsze puste biurko (z odhaczonymi zadaniami) każdego dnia albo mamą, która nigdy nie traci panowania nad sobą.
  • Wypisz tyle, ile zdołasz, zachowań i cech, których od siebie wymagasz.
  • Przejrzyj listę po raz kolejny, ale tym razem, jakby było to wymagane wobec kogoś innego – kogoś, kto jest Ci bliski i kogo darzysz ogromnym szacunkiem. Wybierz przyjaciela albo członka rodziny i wykreśl wszystkie oczekiwania, które według Ciebie byłyby wobec tej osoby niesprawiedliwe.
  • A teraz zapytaj siebie, jaki efekt miałoby wykreślenie tych oczekiwań, gdyby chodziło o Ciebie. Czy świat nadal by się kręcił? Czy mimo to wszystko byłoby w porządku?
  • Zrób to samo w odniesieniu do pozostałych obszarów życia. Jeśli musisz, wróć do tego innego dnia.
  • Sporządź nową listę wszystkich Twoich oczekiwań, które które wykreśliłaś z różnych dziedzin życia.
  • Wybierz któreś z wykreślonych oczekiwań i zastanów się, czy zachowałabyś się inaczej, gdybyś nigdy więcej tego od siebie nie wymagała i rozmyślnie uwzględnij to w trakcie dnia. Może stworzysz oczekiwanie, że wyślesz mejl bez dwukrotnego poprawiania go albo celowo odłożysz odkurzanie na całą dobę po tym, jak poczujesz pierwszy impuls, by sprzątać?
  • Kiedy poczujesz się na to gotowa, następnego dnia, za tydzień albo jeszcze później, wybierz z listy kolejne wykreślone wymaganie i uwzględnij je w swoim życiu…

Żyjemy w pędzie i dużym stresie. Ciągle za czymś goniąc. Obecna sytuacja sprawiła, że większość z nas nie wie jak efektywnie zaplanować sobie czas. To dobry moment żeby zadać sobie pytania, na które wcześniej brakowało nam czasu, siły, odwagi

Marta Osuch
Psychology & Business
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On Instagram