18 marca Europejski Dzień Mózgu

▪️ Mózg nie znosi rutyny. Aby utrzymać jego dobrą kondycję dostarczaj mu nowych bodźców, robiąc na przykład rzeczy, do których nie jest przyzwyczajony/a:

– pojedź do pracy inną drogą niż zawsze (warto wypróbować nawet tę dłuższą)

– umyj zęby lewą ręką jeśli jesteś praworęczny/a i odwrotnie

– zjedz posiłek z zamkniętymi oczami

Zaskakujące może być to, jak nasz mózg się uaktywnia w obliczu nowych, z pozoru zupełnie banalnych doświadczeń.

Badania dowiodły, że każde obcowanie z kulturą wpływa korzystnie na umysł.

Dlatego zaplanuj w swoim kalendarzu (jak uspokoi się obecna sytuacja lub już teraz online):

– wizytę w galerii sztuki

– wyjście na koncert

– wyjście do teatru

▪️ Nuda i powtarzalność rozleniwia mózg. Zadbaj o różnorodność aktywności jakie podejmujesz. Jeśli regularnie chodzisz na basen i biegasz, to wybierz się dla odmiany na rolki czy ściankę wspinaczkową.

▪️ Inwestuj w siebie dbając o ciągły rozwój

Badania pokazują, że osoby, których praca zawodowa czy zainteresowania wymagają zaangażowania, podejmowania działania i przewidywania ich skutków, szybkiego reagowania na zmienne warunki środowiska są w późnej dorosłości bardziej sprawne intelektualnie niż ludzie, którzy prowadzą jednostajny i rutynowy tryb życia

– czytaj literaturę, która nie tylko “wciąga”, ale też zmusza umysł do wytężonej pracy

▪️ W zdrowym ciele zdrowy mózg

Regularna aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na pracę mózgu. Podjęcie nawet krótkiego, ale intensywnego wysiłku poprawia pamięć oraz zdolności poznawcze (badania prowadzone przez naukowców z Oregon Health & Science University).

▪️ Plastyczność mózgu

Badania nad plastycznością mózgu wykazały, że jest on adaptacyjny w każdym wieku, co za tym idzie zawsze jest dobry moment nad rozpoczęciem neurobiku czyli treningu umysłu.

Uszkodzone neurony nie odnawiają się, ale za to powstają nowe, które tworzą nowe rozgałęzienia i połączenia synaptyczne.

▪️ Trening umysłu

Tak samo jak dbamy o ciało, powinniśmy zadbać o umysł. Trenujmy go regularnie, po to, aby był sprawny jak najdłużej.

Co możesz zrobić?

– rozwiązuj łamigłówki

– graj w szachy i inne gry strategiczne

– rozwiązuj krzyżówki, rebusy, sudoku

– graj w gry planszowe

Pamiętaj o regularności.

Marta Osuch psycholog
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On Instagram