MAPA MARZEŃ – MAPA CELÓW

Jak stworzyć własną mapę i skutecznie realizować marzenia i cele?

Mapa Marzeń – Celów jest narzędziem rozwojowym, pobudzającym naszą kreatywność.

Do jej wykonania potrzebować będziesz: brystolu lub tablicy korkowej, kleju, nożyczek, flamastrów/kredek oraz gazet, żeby przygotować swoje wycinki (zdjęcia/hasła), które symbolizować będą poszczególne marzenia/cele. Możesz też całą mapę narysować albo wykorzystać swoje zdjęcia. Pozwól sobie na odrobinę szaleństwa 😉

MAPA pełni wiele funkcji, m.in.:

  • uporządkowuje Twoje myśli – marzenia i cele
  • pozwala na chwilę refleksji i zadanie sobie pytań: „Czego pragnę?”, „O czym marzę?”
  • uświadamia Ci, co jest dla Ciebie ważne
  • inspiruje 
  • motywuje do działania
  • pozwala zaplanować strategię realizacji marzeń i celów
  • pobudza kreatywność

Podczas wykonywania swojej mapy możesz skupić się na poszczególnych obszarach: życie osobiste, rodzinne lub zawodowe albo wziąć pod uwagę całe swoje życie (ze wszystkimi obszarami).

Po zakończeniu powieś ją w widocznym dla siebie miejscu (np. nad łóżkiem, przy biurku) tak, by codziennie Cię inspirowała i motywowała.

Co ma wpływ na skuteczne realizowanie swoich marzeń i celów?

  • MOTYWACJA

Co sprawia, że chcesz osiągnąć ten cel, spełnić marzenie?

Wypisz na kartce wszystko, co przychodzi Ci do głowy po kolei, biorąc pod uwagę każde marzenie/cel. Co jest Twoją motywacją?

Sprawdź czy w Twoich notatkach znalazły się motywy wewnętrze – czyli wynikające z Twoich potrzeb (np. to sprawi, że będę szczęśliwa; od zawsze o tym marzyłam; to pozwoli mi się rozwijać…) czy zewnętrzne (np. inni tego ode mnie wymagają; rodzice zawsze o tym marzyli…). 

Motywacja wewnętrza jest kluczowa w realizacji zadań i spełnianiu marzeń. To Twoja siła napędowa. W sytuacji kryzysu – np. gorszego dnia dobrym wsparciem będzie Twoje otoczenie, które pomoże Ci się zmobilizować. Pamiętaj, że potrzeba odpuszczenia jednego dnia nie przekreśla Twoich dotychczasowych działań i osiągnięć. Bez wyrzutów sumienia możesz pozwolić sobie na chwilę słabości.

  • ROZPRAWIENIE SIĘ Z OGRANICZENIAMI

Jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie, kiedy chcesz podjąć nowe wyzwanie, zrealizować marzenie, cel?

Często sami stwarzamy sobie ograniczenia. Dlaczego? Bo się boimy. Każda zmiana sprawia, że czujemy niepewność. Pojawiają się wątpliwości: „A co będzie jak sobie nie poradzę? Co jeśli się nie uda?” Moja odpowiedź brzmi: Nic… 

Zgodnie z tym, co mówi Kasia Miller – Bój się i rób. 

Za dużo energii i czasu poświęcamy martwieniu się na zapas i wizualizacjom złych scenariuszy. Skup się na tym, co „tu i teraz” i zrób wszystko co możesz, aby dobrze przygotować się do swojego wyzwania. Zaangażuj się w to, na co masz wpływ.

Ćwiczenie

Wypisz na kartce wszystkie ograniczające myśli, które pojawiają się w Twojej głowie.

Następnie przyjrzyj się każdej z nich. Oceń czy masz na to wpływ (np. Czy będę odpowiednio przygotowana na rozmowę o pracę?),  czy nie masz wpływu (np. Co pomyślą o mnie znajomi, jeśli się nie uda?). 

Wykreśl z listy wszystkie myśli, na które nie masz wpływu – to pożeracze Twojego czasu i energii. W 100% skup się na tym, na co wpływ masz. Twoje samopoczucie i motywacja będzie wówczas na wysokim poziomie. 

  • ZAPISANIE SWOICH MARZEŃ I CELÓW

Według Metody SMART(ER)

Doprecyzuj swoje marzenia i cele. „Znajdę nową pracę” brzmi zbyt ogólne. 

Jaką pracę? Kiedy? W jaki sposób poszukasz nowej? 

W wielu przypadkach rozwiązaniem może być zastosowanie Metody SMART(ER).

Czyli cel powinien być:

  • S – specyficzny, prosty (prosto formułuj cele)
  • M – mierzalny (np. za dwa miesiące mogę sprawdzić jakie nastąpiły postępy w mojej drodze do realizacji celu/marzenia)
  • A – ambitny, ale osiągalny (powinien być wyzwaniem)
  • R – realny, istotny (ważny dla mnie)
  • T – określony w czasie (kiedy będę wiedziała, że go osiągnęłam/ do kiedy daję sobie czas)
  • E – ekscytujący
  • R – zapisany

Np. We wrześniu 2020 roku przebiegnę maraton – dystans (42,195), trenując 3x w tygodniu (2x trening biegowy, 1x trening siłowy) oraz stosując odpowiednią dietę (ustaloną przez dietetyka) i suplementację.

  • ZAPLANOWANIE DROGI DO CELU/MARZENIA

Zapisz małe kroki ku jego realizacji

To co sprawi, że motywacja nadal będzie na wysokim poziomie, a my będziemy czuli skuteczność naszego działania, to zaplanowanie małych kroków, którego doprowadzą nas do osiągnięcia celu głównego.

We wrześniu 2020 roku przebiegnę maraton – dystans (42,195), trenując 3x w tygodniu (2x trening biegowy, 1x trening siłowy) oraz stosując odpowiednią dietę (ustaloną przez dietetyka) i suplementację.

Na przykład:

  • kupuję nowe buty do biegania (stare się nie nadają)
  • umawiam się na wizytę do lekarza i robię podstawowe badania (morfologia)
  • proszę trenera o rozpisanie treningów
  • szukam w internecie/ proszę znajomych o polecenie dobrego dietetyka

Podział na małe zadania, sprawi, że nie będziemy przeciążeni tym wyzwaniem. Takie podejście zmniejsza też ryzyko rezygnacji z realizacji celu/marzenia. Poza tym pozwala nam uporządkować działania, eliminując chaos. Czyli wiemy co mamy kolejno robić.

W przypadku marzeń dotyczących obszaru osobistego, których nie możesz zapisać metodą SMART(ER). Zastanów się co możesz zrobić, by je zrealizować? Jakie podjąć działania? Pomyśl nad tym marzeniem i postaraj się je jak najdokładniej opisać. 

  • ODHACZANIE I CELEBROWANIE MAŁYCH SUKCESÓW

Działaj, doceniaj, celebruj!

Nic tak nie działa na naszą motywację, jak poczucie, że świetnie nam idzie. Wówczas chcemy więcej. Ale pomalutku… 

Zwolnij i naucz się doceniać swoje drobne osiągnięcia. Zauważ je. Odhaczaj zadania i celebruj ich realizację. Zrób coś dla siebie np. idź na masaż, do kina czy na kolację z przyjaciółmi. Dbaj o równowagę. Praca i odpoczynek. Pozbądź się presji narzuconej przez innych czy przez samego siebie. Naturalną rzeczą jest też chwila słabości. Pozwól sobie czasem na nią. 

  • ZASOBY

Czy masz odpowiednie zasoby do realizacji celów i marzeń?

Odpowiedz sobie na pytanie czy jesteś przygotowana/y to realizacji swojego planu. Czy posiadasz umiejętności, które będą niezbędne albo wiedzę? Czy obszary, które wymagają od Ciebie rozwoju (słabsze strony) podciągniesz czy zdecydujesz się na wsparcie z zewnątrz?

Ćwiczenie

Zrób swoją listę zasobów: mocnych stron, talentów, predyspozycji jakie posiadasz, rzeczy materialnych, niematerialnych, zasobów ludzkich (rodziny, przyjaciół, na których możesz liczyć), cech charakteru, jakie cenisz w sobie.

Zestaw tę listę z potrzebami Twojego planu. Odpowiedz na pytanie „Z jakimi obszarami poradzisz sobie sam/a, nad jakimi musisz popracować (podszkolić się), a jakie zlecisz komuś z zewnątrz?”. 

  • CZERPANIE WIEDZY Z NIEPOWODZEŃ

Doświadczenie czy porażka?

To, co może być pomocne w procesie realizacji celu, to czerpanie wiedzy z naszych potknięć. Niepowodzeń nie warto traktować jako osobistej porażki. Tylko jak lekcje, wiedzę, którą możemy wykorzystać do kolejnych prób czy etapów realizowania celów/marzeń. 

Daj sobie przyzwolenie na popełnianie błędów. Ucz się na nich i staraj się nie powtarzać. 

  • ŚWIADOMOŚĆ SWOICH WARTOŚCI

Jaki jest Twój system wartości?

Zastanów się co jest dla Ciebie w życiu ważne? Czym się kierujesz w budowaniu relacji? W standardach swojej pracy? …

Poniżej lista, która mam nadzieję, ułatwi Ci odpowiedź na te pytania. Świadomość tego, czym się w życiu kierujesz, pomoże Ci w wątpliwych sytuacjach. Np. Kiedy dostaniesz propozycję udziału w projekcie, w którym wiesz, że zarobisz duże pieniądze, ale firma ta ma sprzeczny z Twoim system wartości. 

Ćwiczenie

Wypisz na kartce 10 ważnych dla Ciebie wartości. Z tych 10 wybierz 5. Następnie z 5 wybierz 3 – dla Ciebie najważniejsze.

Lista przykładowych wartości:

Miłość, akceptacja, zaufanie, wiara, zdrowie, piękno, intymność, humor, spokój, wdzięczność, wsparcie, współpraca, wrażliwość, balans, harmonia, intuicja, motywacja, pasja, niezależność, elastyczność, wolność, mądrość, wyobraźnia, wygoda, dobra zabawa, bezpieczeństwo, energia, komfort, szczerość, satysfakcja, kreatywność, rozwój, radość, szczęście, lojalność, bogactwo, dostatek, sukces, perfekcjonizm, niezależność finansowa, spokój, pewność, sprawiedliwość, duma, przygoda, ryzyko, wyzwania…

POWODZENIA!

Marta Osuch
Psychology & Business
Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On Instagram